Порядок оскарження рішення про блокування податкових накладних
Порядок оскарження рішення про блокування податкових накладних
Відповідно до пункту 56.1. статті 56 Податкового кодексу України ( далі – ПКУ), рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку. Пунктом 56.18. статті 56 ПКУ передбачено, що з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 ПКУ, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення - рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення. Рішення контролюючого органу, оскаржене в судовому порядку, не підлягає адміністративному оскарженню. Процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору. Крім цього, при зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов'язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.
Згідно з пунктом 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються, зокрема, номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520 (далі – Порядок №520).
Платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку. Така таблиця з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня (комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС) протягом п’яти робочих днів після її отримання.
Відповідно до пункту 25 Порядку №520, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (абзац 2 пункту 25). Комісія центрального рівня (комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ДПС) приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, скарги на рішення комісій регіонального рівня про неврахування таблиці даних платника податку та скарги на рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (абзац 1 пункту 25).
Звертаємо вашу увагу на те, що 1 серпня 2023 року набрали чинності зміни до ПКУ, які стосуються встановлення терміну дії зупинення перебігу строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а саме до 01.08.2023. Таким чином, з 01.08.2023 поновлено перебіг строків, визначених ПКУ, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Як передбачено пунктом 6 Порядку №520, строки подання письмових пояснень та копій документів становлять 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов’язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Тобто, для податкових накладних/розрахунків коригування, дата складання яких передує даті введення воєнного стану в Україні (до 24.02.2022) та реєстрацію яких зупинено, перебіг строку згідно з пунктом 6 Порядку № 520 починаючи з 01.08.2023 продовжується на ту кількість календарних днів, протягом яких платник податку мав право подати Пояснення станом на дату введення воєнного стану на території України. Якщо ж дата складання податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, припадає на період дії воєнного стану в Україні (з 24.02.2022) – відлік строку згідно з пунктом 6 Порядку № 520 починається з 01.08.2023.
Адміністративний порядок оскарження рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної.
Механізм адміністративного оскарження визначено Порядком розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 (далі – Порядок).
Так, пункт 3 Порядку передбачає, що скарга подається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) протягом 10 робочих днів, що настають за днем прийняття рішення комісією регіонального рівня.
Згідно з пунктом 5 Порядку, скарга подається платником податку в електронній формі засобами електронного зв’язку з дотриманням вимог ПКУ, Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» і реєструється ДПС у день її надходження. Форма такої скарги можна знайти у Додатку 1 до Порядку за посиланням. Відомості щодо засобів електронного зв’язку, якими може подаватися скарга розміщені на офіційному веб-сайті ДПС (пункт 6 Порядку).
ДПС не може відмовити платнику податку в реєстрації скарги. Якщо платником податку подано скаргу з порушенням строків подання, визначених у пункті 3 цього Порядку, така скарга не приймається, а платнику податку в автоматичному режимі надсилається відповідна квитанція. Така квитанція є підтвердженням неприйняття скарги для розгляду (пункт 8 Порядку).
Важливо пам’ятати, що скарга підписується та подається особисто платником податку або його уповноваженим представником. Якщо скарга підписується та подається уповноваженим представником платника податку, до неї додається належним чином завірена копія документа, який засвідчує повноваження такого представника відповідно до законодавства.
Крім цього, пункт 10 Порядку встановлює перелік даних, які повинна містити відповідна скарга:
• найменування або прізвище, ім’я та по батькові платника податку, який подає скаргу;
• індивідуальний податковий номер платника податку;
• податковий номер або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта);
• номер та дату оскаржуваного рішення комісії регіонального рівня;
• інформацію про причини незгоди платника податку з рішенням комісії регіонального рівня;
• відомості про оскарження рішення комісії регіонального рівня в судовому порядку;
• вимоги платника податку, який подає скаргу.
У разі подання скарги на рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право додати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.
Зверніть увагу, що якщо ви вирішили скористатися формою «Документ довільного формату» (код J/F1360102) – варто врахувати те, що кількість документів довільного формату, які додають до скарги, не має перевищувати 100 шт., а розмір вкладень (у форматі PDF, PNG або JPG) до документів довільного формату не має перевищувати 2 Мб.
Як передбачено пунктом 12 Порядку, за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня протягом 10 календарних днів з дня отримання такої скарги приймає одне з таких рішень:
• задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня;
• залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня без змін.
Чинним законодавством також передбачена можливість платника податку подати заяву про відкликання скарги. Це можливо зробити до моменту прийняття рішення комісією центрального рівня щодо відповідної скарги. У такому випадку скарга залишається без розгляду про що платнику податку в автоматичному режимі повідомляється шляхом надсилання відповідної квитанції, яка слугує підтвердженням залишення скарги без розгляду.
За результатами розгляду скарги комісія центрального рівня протягом 10 календарних днів з дня отримання такої скарги надсилає засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог ПКУ, Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» платнику податку відповідне рішення в електронний кабінет. Рішення за результатами розгляду скарги набирає чинності з дня його прийняття.
Звертаємо вашу увагу на те, що якщо рішення щодо скарги не надсилається платнику податку протягом строку, визначеного пунктом 12 цього Порядку (10 календарних днів з дня отримання скарги), така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податку з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку (пункт 16 Порядку).
Рішення комісії центрального рівня не підлягає адміністративному оскарженню та може бути оскаржено в судовому порядку у строки, визначені статтею 56 ПКУ.
Також важливо розуміти, що задоволення скарги щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі є підставою для реєстрації зазначених у скарзі податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за наявності суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі, обчисленої відповідно до пункту 200-1.3 або 200-1.9 статті 200-1 ПКУ.
Враховуючи викладене вище, рекомендуємо у випадку прийняття контролюючим органом рішення про відмову у реєстрації податкової накладної спершу скористатися адміністративною процедурою оскарження такого рішення.
Судовий порядок оскарження рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної
Загальні питання процедури судового оскарження в рамках розгляду публічно-правових спорів регулюються Кодексом адміністративного судочинства України (далі – КАСУ). Позовна заява подається до окружного адміністративного суду за місцем розташування юридичної особи/фізичної особи-підприємця або податкового органу.
Зверніть увагу, що строк на звернення до суду буде відрізнятися в залежності від того, чи ви скористалися процедурою адміністративного оскарження. Так, відповідно до частини 4 статті 122 КАСУ, якщо ви скористалися досудовим порядком вирішення спору (адміністративною процедурою оскарження відмови у реєстрації податкової накладної), закон передбачає тримісячний строк для звернення до адміністративного суду, який буде обчислюватися з дня вручення вам рішення за результатами розгляду вашої скарги комісією центрального рівня. Крім цього, шестимісячний строк для звернення до суду встановлюється за умови, якщо рішення контролюючого органу за результатами розгляду скарги не було прийнято та/або вручено платнику податків у строки, встановлені ПКУ. Такий строк обчислюється з дня звернення платника податку до контролюючого органу із відповідною скаргою на його рішення.
Якщо ж платником податків не використовувалася процедура адміністративного оскарження такого рішення – строк звернення до суду становить шість місяців з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.